Philosofy

Design

De zoektocht naar het tijdloze die de eenvoud eert: armaturen worden gereduceerd tot hun puurste en meest essentiële verschijningsvorm. Vandaar passen wij al 15 jaar het principe toe van de 'naakte lamp'. Eenvoudige lampen maken schone sier met een puurheid en eerlijkheid die verwijst naar tragere tijden.

Duurzaamheid

Koper is een warm materiaal dat niet roest. Het heeft geen verdere behandelingen nodig. Koperen lantaarns zijn zeer geschikt voor buitentoepassingen. Koper is minder makkelijk te verwerken dan ijzer, maar dit nemen we er graag bij voor een duurzaam resultaat. Gerecupereerde materialen hebben bovendien als voordeel dat het zijn positieve eigenschappen reeds bewezen heeft en daarnaast een extra 'diepte' geeft in de verfijnde patine.

Vakmanschap

Ooit was het vakmanschap bepalend. Verfijning en trots boden een bewonderenswaardig eindproduct. Alles was als het ware maatwerk. In de tijdslijn van maatwerk naar mechanische optimalisatie verschuift dit evenwicht naar een ander uiterste. De oude manier van werken dreigt verloren te gaan, dit buiten beschouwing van enkelingen die liefde hebben voor 'de trage productie'.

Kleurtemperatuur

Wij hechten veel belang aan de visuële warmte van het licht. De warme kleur van de oude gloeilamp werd tot op heden nog niet geëvenaard met nieuwe-generatie-lampen. Omschrijvingen als 'warm white' zijn veelbelovend maar zijn niet te vergelijken met de oranje/gele gloed van de gloeidraad, voorlopig althans...

Pure beauty

Sommige objecten zijn ontstaan vanuit louter noodzaak en onthullen in hun eenvoud deels de praktische gedachte van de bedenker. Ze hebben een bepaalde 'eerlijkheid' over zich. Een mooie eerlijkheid die schaars is. Deze verwijzingen naar een tragere tijd geven een bepaalde rust. Wij omschrijven dit als 'eerlijke schoonheid'.

Vernieuwend met oude materialen

Werken met oude materialen kan beschouwd worden als een eerbetoon aan de verfijning van weleer. Los van deze nostalgische gedachte stijgt de honger van de individuële mens om zich van een ander te onderscheiden. Dit zowel op vlak van de hobby die men beoefent, de reizen die men maakt,... en de omgeving waarin men leeft. De schaarste van oude materialen kan een antwoord bieden op deze differentiatie. Temeer daar deze materialen reeds een leven achter de rug hebben en een mooie 'oude dag' verdienen in een hedendaagse toepassing.

Licht en architectuur

Wij ervaren de omgeving door wat visueel zichtbaar is. We kijken met onze ogen die het licht opvangen en een beeld scheppen van onze woonomgeving. Het licht bepaalt de kleuren die we zien, het licht vergult en werpt schaduw, het licht reflecteert. Zonder licht is er geen architectuur.